lørdag den 7. marts 2020

'Vågen ved daggry' af C. C. Hunter // Shadow Falls #2 // Anmeldelse

Hey kære læsere <3

Titel: Vågen ved daggry
Forfatter: C. C. Hunter
Serie: Shadow Falls #2
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2012
Antal sider: 434

Kylie vil finde ud af, hvilke overnaturllige kræfter hun helt præcist har, men får snart vigtigere ting, at tage sig af. Et spøgelse fortæller hende nemlig, at en hun elsker snart vil dø. Som om det ikke var nok, er der også en vampyr på fri fod, og Derek trækker sig væk fra hende. Da varulven Lucas fra Kylies fortid vender tilbage, har hun nok at se til og snart må hun også kæmpe for at forblive i live.

For det første vil jeg indrømme at det er tre år siden jeg fik læst første bog, og syns det er lidt pinligt jeg først nu er kommet videre med bog nr. 2. Men af en eller anden grund formåede jeg at udskyde denne serie, uden egentlig at vide hvorfor.

Men for at være ærlig, havde jeg det okay godt med den her bog. Jeg nød bestemt at lytte til den, mens jeg gik og arbejdede. Livet forsætter stille og roligt i Shadow Falls lejren, hvor Kylie hænger ud med sine venner, laver forskellige aktiviteter og forsøger fortsat at finde hoved og hale i hvem og hvad hun er. 
Jeg nød bestemt det venskabelige bånd mellem Kylie, Miranda og Della, der alle er forskellige men samtidig er der for hinanden, når det virkelig gælder. Såvel som det søsterlige bånd Kylie har med Holiday. Der er et godt samspil mellem karaktererne, myterne omkring lejrens eksistens og det at deltagerne på lejren har en form for hverdag kørende.

Men hele situationen omkring Kylie, med hensyn til at finde ud af hvad hun er, virkede for mig en smule irriterende i længden. Ja, jeg ville da gerne finde ud af det sammen med hende, men det var som om forfatteren trak det lidt i langdrag. Der blev spillet lidt for meget ping pong mellem de mulige arter som Kylie viste tegn på at kunne være - mens lige som man håbede på det kunne være det ene, så smuttede de lidt videre til det andet og det tredje. For så at gå lidt frem og tilbage mellem dem, inden man egentlig kommer til noget der falder på plads.

En af de ting jeg virkelig nød at følge med i, var det spøgelse der gang, på gang, på gang vendte tilbage til Kylie for at fortælle hende noget vigtigt - uden egentlig at give ordentlig hints til HVAD der var spøgelset ville have Kylie til. Bare at hun skulle hjælpe en hun holdt af. Det irriterede en lille smule, men det var stadig veludført.
Såvel som om der var en fornemmelse af at en lurede på hende, uden at man fik en fornemmelse af hvad det gik ud på og sære ting skete i lejren, uden nogen kunne finde ud af hvad det var.

Men til trods for teenage dramaet, og forvirringen mht. hvad og hvem hun er, elskede jeg at man kom ind bag facaden af de unge mennesker. Specielt Kylie, ift. hvad hun tænker og gør i de forskellige situationer hun havner i. Specielt med Derek, hvor jeg fik fornemmelsen af hvad hun tænkte og følte omkring ham.

Der bliver belyst hverdagsting, som enhver kan relatere til på en eller anden måde, i et letlæseligt sprog og i et fængende univers. For udover problemstillingen med Kylie og hendes eksistens, er der flere ting hun på en og samme tid skal finde ud af og finde en løsning på. 
Det hele føltes levende, spændende og lige til at gå til, på et niveau hvor alle kan være med.

Alt i alt får bogen 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...