søndag den 3. december 2023

'Kampen om tronen' af George R. R. Martin // Game of Thrones #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Kampen om tronen
Forfatter: George R. R. Martin
Serie: Game of Thrones
Forlag: Gyldendal
Udgivet: 2011
Antal sider: 768

For lang tid siden, i tidernes morgen, bragte en overnaturlig begivenhed uorden i årstiderne. I et land, hvor somrene kan vare flere årtier og vintrene en menneskealder, er der uro i luften. Kulden er på vej tilbage, og i den store iskolde vildmark nord for Vinterborg er skumle kræfter ved at samle sig på den anden side af Muren, der beskytter kongeriget.
Begivenhederne udspiller sig skiftevis i et goldt land med kulde og i et sommervarmt rige med overflod. Det er en fortælling om lorder og ladyer, soldater og troldmænd, snigmordere og bastarder, hvis veje krydses i en tid med grumme varsler. Der optræder en gådefuld krigerbande med sværd, der ikke er menneskeskabte, en stamme af barbariske vildlinge, der driver mænd til vanvid, en brutal ung drageprins, der sælger sin søster for at genvinde sin tabte trone, et barn, der rammes af en ulykke og svæver mellem liv og død, og en beslutsom kvinde, der begiver sig ud på en farefuld rejse for at beskytte alt det, hun har kært. I en broget verden med hemmelige planer og modplaner, tragedie og forræderi, sejr og nederlag, forbundsfæller og fjender er Starkernes skæbne uvis, efterhånden som begge sider bestræber sig på at vinde sejr i den farligste kamp: kampen om tronen.
KAMPEN OM TRONEN er uforlignelig, hvad angår både spændvidde og udførelse, en læselimousine af de dejligt lange, som fanger læseren fra de første sider, fastholder ham og ender med at give ham lyst til at læse mere.

Oh boy!
Dette var en serie jeg i begyndelsen havde svoret aldrig at ville kaste mig over. Som en start blot selve TV-serien, som en af mine venner var ret så glad for. Men alligevel gav jeg den en chance og blev mere fanget end jeg lige havde regnet med. Kun på den gode måde. Og endda nok til jeg nu har kastet mig over bøgerne.

Men selvom jeg ikke helt turde kaste mig over bøgerne til at starte med, da størrelsen på dem skræmte mig, var det svært ikke at lade sig rive med, da jeg endelig kom ordentlig i gang. Om end jeg kendte handlingen i forvejen, var jeg ret fanget hele vejen igennem og nød at blive taget med til både Kings Landing, Vinterborg og hvor end de forskellige karakterer befinder sig. For samtidig at få et større indblik i handlingen der kommer så meget mere i dybden og kommer helt tæt på karaktererne.

Jeg blev revet med af intrigerne, kampene og relationerne mellem karaktererne. Om det så var familie relationerne, venskaberne eller alliancerne der indgås karaktererne imellem. Samtidig er der tråde der trækkes mellem de forskellige karakterer, der end ikke mødes fysisk, men som alligevel påvirker karakterer på kryds og tværs. 
Jeg formåede både at føle med karaktererne, blive frustreret på dem og på deres vegne, alt efter hvem man fulgte, og kunne enkelte gange græde og grine med dem.

Der er en god blanding af hæsblæsende, rolige og ret så intense øjeblikke for dem alle - øjeblikke der sætter deres præg på dem alle og som sætter gang i noget større.
Og det at vi følger forskellige karakterer i de enkelte kapitler, var ret spændende. Hvilket kan føles en anelse overvældende, mens forfatteren dog formår at jonglere det på en måde, så man ikke er i tvivl om hvem der er hvem. Samtidig med man får en bedre fornemmelse af universet som helhed, i og med man får det fortalt gennem så mange forskellige synsvinkler.

Det hele står ret så klart frem for en, i og med forfatteren formår at skrive virkelig detaljeret om omgivelserne. Hvor end man var henne, hvem end man var i selskab med i de forskellige kapitler, blev alt beskrevet ned til mindste detalje.
Om end sproget godt kan føles en anelse tungt og handlingen indimellem kan føles langtrukkent, gav det hele ret god mening, jo længere man kom ind i fortællingen. Især når jeg tænker på at hver en handlingstråd og hver en karakters rejse gennem handlingen, gav ret så god mening jo længere man kom.

For slet ikke at nævne slutningen?
Nøj, for en omgang at skulle forholde sig til. Selv på skrift, hvor alle følelser og er på spil. Jeg sad med hjertet helt oppe i halsen, kunne næsten ikke helt være i mig selv og vidste ikke rigtig hvordan jeg skulle forholde mig til det, selvom jeg kendte handlingen.
Så om end størrelsen på bøgerne stadig skræmmer mig, har jeg tænkt mig at læse videre.

Alt i alt får 'Kampen om tronen' 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...